تاریخچه سیستم هوای فشرده فوم (CAFS )

تاریخچه سیستم هوای فشرده فوم (CAFS )

تاریخچه سیستم هوای فشرده فوم (CAFS )

ایده ای که آب را ابزاری نا کارامد و نا مناسب برای خاموش کردن آتش های مختلف می داند به بسیاری قبل باز می گردد. همانطور که کلارک(W. E. Clark ) در سال۱۹۹۱ در این خصوص می گوید: روند خاموش کردن آتش با آب بصورت کلی پر هزینه و گران است. هزینه نصب شبکه های آب که به اندازه کافی جوابگو باشند و بتوانند میزان حجم مناسب آب را برای خاموش کردن آتش فراهم کنند، نصب و نگهداری هیدرانت ها، خرید و نگهداری پمپ ها، شیلنگ ها و نازل های آتش نشانی و غیره باعث می شود تا آب به عاملی بسیار گران برای خاموش کردن آتش تبدیل شود.

 ضمن اینکه خود آب به سختی می تواند انتخاب ایده آلی برای خاموش کردن آتش باشد. باید روش بهتری کشف می شد. لیبسون (Liebson ) در سال ۱۹۹۶ در این خصوص اضافه می کند: آب یک عامل خاموش کننده نا کارآمد است و مقدار زیادی هم هزینه های مالی وفیزیکی به همراه دارد.  هزینه هایی که نه تنها به آتش نشانان بلکه به جامعه نیز تحمیل می شود.

اضافه کردن فوم به آب برای خاموش کردن آتش به یک ثبت اختراع انگلیسی در سال ۱۸۷۷ باز می گردد که در این روش از نوعی فوم شیمیایی استفاده شده بود (Liebson, 1991, p. xi ). نیروی دریایی انگلیس از ماده فوم مانند با نوعی هوای فشرده در دهه ۱۹۳۰ استفاده کرد (Darley, 1995 ) و نیروی دریایی ایالات متحده  بیرا اولین بار در دهه ۱۹۴۰ از سیستم فوم هوای فشرده یا کفس (CAFS ) برای مهار آتش سوزی های مایع بهره جست.

در سال ۱۹۶۰ از سیستم CAFS برای شستشوی ماشین ها البته با فشار بسیار کم استفاده شد. در این نوع سیستم CAFS از شیلنگ هایی با قطر کوچک و نازل های کوچک استفاده می شد که حدود ۴ گالن در دقیقه ظرفیت داشتند و هر یک از آنها فشار ۴ فوت مکعب در دقیقه هوای فشرده را به بیرون پرتاب می کردند و هر نازل تا حدود ۴۰ فوت مایع را پرتاب می کرد. (Rochna and Schlobohm, 1992 )

در اواسط سال دهه ۱۹۷۰  Texas Forest Service ( خدمات جنگل داری  تگزاس ) یک سیستم آب منبسط را ایجاد کرد که به نام Texas Snow Job ( کار برفی تگزاس ) شناخته می شد.

 این سیستم در واقع پیش درآمدی برای فوم کلاس A سیستم CAFS بود که از مشتقات صابون کاج گرفته شده بود، صابونی مکه به وفور به عنوان مشتقات کارخانه صنایع کاغذ سازی محلی تگزاس موجود بود. این فوم  به میزان ۸ تا ۹ واحد به ازاء هر ۹۱ تا ۹۲ واحد آب ، به آب اضافه می شد و این سیستم قدرت جریان آب تا حدود ۳۰ گالن در دقیقه را پوشش می داد. مدت زمان استفاده از این سیستم با استفاده از سیلندر هوای فشرده به جای کمپرسور کاهش یافته بود.

در اواسط دهه ۱۹۸۰ اداره مدیریت زمین  ایالات متحده (US Bureau of Land Management ) به یک طراحی مدرن کمپرسور های چرخان هوایی با استفادهاز پمپ های سانتریفیوژ و سیستم اندازه گیری فوم با ترزیق مستقیم  به آب دست پیدا کرد. (Fornell, 1991; IFSTA, 1966 )

در سال ۱۹۸۸، زمانی که از سیستم CAFS برای مهار اتش سوزی پارک یولوستون مورد استفاده قرار گرفت  مورد توجه ملی قرار گفت. در این زمان استفاده از CAFS باعث شد تا ۴ بنا تاریخی  و قدیمی شهر به دلیل استفاده از این سیستم از حریق در امان بمانند و به خوبی و با ایمنی بالا توانست سیستم CAFS این ۱اتش سوزی مهیب را کنترل کند.

از این زمان داده های زیاد و پژوهش های بسیاری برای بررسی دقیق تر و توسعه بیشتر سیستم CAFS آغاز شد.

سیستم جدید CAFS

بنابراین همانگونه که متوجه شدید سیستم CAFS یک سیستم جدید نیست و تقریبا از ۶۰ سال پیش این سیستم در حال ایجاد و توسعه بوده است.  هر چند نیروی دریایی انگلیس و پس از آن نیروی دریایی آمریکا برای اولین بار از سیستم مشابهی برای خاموش کردن اتش های اغلب مربوط به مایعات از آن استفاده کردند اما این سیستم در طول زمان تغییرات زیادی کرد و شرکت های زیادی در خصوص آن تحقیق و مطالعه کردند.

در آن زمان سیستم CAFS بسیار محدود بود و برای سرکوب کردن همه انواع حریق ها مناسب نبود.

بعد ها شرکت جنگل داری تگزاس توانست کمی این سیستم را ارتقا دهد  اما باز هم در مقایسه با سیستم های امروزی کارایی بالایی نداشت هر چند بسیار بهتر از آب عمل می کرد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان از مشکلات اساسی سیستم های اولینه و حتی سیستم تگزاس این بود که این سیستم فوم مناسبی نداشت. در آن زمان چیزی به نام فوم کلاس A ساخته نشده بود و اغلب از فوم های صابونی پروتئینی و یا فوم های هیدرو کربن (AFFF ) برای خاموش کردن اتش استفاده می شد.

 همانگونه که توضیح داده شد یکی از اصلی ترین فوم هایی که در این سیستم استفاده می شد فوم صابون روغن کاج بود.

هر چند در آن زمان این فوم خیلی خوب توانست بهتر از آب کار اطفا را انجام دهد اما اطمینان داریم بهتر از فوم های مدرن کلاس A عمل نمی کرد. حتی بعضا برای برخی از آتش ها اعتقاد بر این است که ممکن بود این نوع فوم اشتعال اتش را حتی کمی بیشتر کند.

آنچه مشخص است این است که تمامی سیستم مورد استفاده در آن زمان مثبت هم نبود و وجود منفی در آن وجود داشت. همین موضوع باعث شد تا شرکت های آمریکایی و آلمانی و حتی برخی از شرکت های دیگر اقدام به بررسی و شناخت فوم های قوی تر و مکانیزم های بهتر برای خاموش کردن آتش بکنند.

از طرفی نیز مصرف کنندگان این نوع سیستم به دلیل عدم تطابق نمونه اولیه CAFS با برخی از آتش ها و مشکلات حمل و نقل و غیره شکایات زیادی را مطرح می کردند. همین امر باعث شد بر تحقیقات با دامنه بیشتر تاکید شود.

یکی از راه حل هایی که در این زمان مطرح شد مخلوط کردن فوم های مختلف بود تا انواع اتش را بتوان با یک نوع فوم خاموش کرد. اگر شرایط خاصی وجود نداشت این ایده می توانست ایده خوبی باشد اما شرایط عدم همخوانی فوم ها و ترکیبات آنها باعث شد این ایده شکل نگیرد.

 راه حل دیگر این بود که در هر مخزن نوع خاصی از کلاس فوم را تزریق کنند. مثلا کلاس A در یک مخزن و کلاس B در مخزن دیگر . موضوعی که در کپسول های اتش نشانی معمولی هم دیده می شد.

اما در این جا هم مشکل دیگری وجود داشت و آن هم این بود که ممکن بود بخصوص مردم معمولی به اشتباه یک کلاس فوم را تشخیص دهند و یا نوع حریق را به خوبی تشخیص ندهند. این موضوع باعث می شد که این نوع فوم تازه به عنوان یک منبع انرژی تازه برای تشدید اتش عمل کند.

مشکل دیگر این بود که محتویات کامل مخزن در مدت زمان معقولی تخلیه نمی شد. کنسانتره فوم های مورد استفاده به توانایی ترکیب راحتی را با آب داشتند و خیلی زود شروع به شکسته شدن بافت ها و خراب شدن در زمان سکون سیستم را داشتند. به عنوان یک حقیقت باید این را گفت که فوم در واقع بعد از مددت ۳۰ روز دیگر کارایی اولیه خود را نداشت و اثر خود را از دست می داد.

مشکل دیگر سازگار نبودن فوم با طبیعت بود و آثار شیمیایی فوم ها اغلب باعث آسیب به محیط زیست می شد و بسیاری دیگر از مشکلات که هر چند راه حل تازه و موثرتری از آب را برای اطفا حریق سیستم CAFS ارائه می داد  اما نقاط ضعف بسیاری داشت که باید حل می شد.

همین امر باعث شد تا تولید کنندگان این سیستم به دنبال توسعه و تقویت این نوع سیستم باشند. آنها با تقویت پمپ ها و استفاده از نازل ها و فوم های کلاس A موفق شدند یک سیستم بسیار قوی تر و موثر تر را رونمایی کنند.

سیستم های CAFS امروزی دیگر نیازی به ترکیب فوم با آب از قبل ندارند و با استفاده از یک مکانیزم پیشرفته در زمان استفاده بصورت اتوماتیک فوم مورد نیاز به مسیر آب در اندازه دقیق تزریق می شود و با استفاده از یک سیستم دقیق و استفاده از پمپ های جابه جایی مثبت قوی از فاصله بسیار دور کار اطفا حریق را انجام می دهند و نوع فوم کلاس A در این سیستم ها برای اغلب انواع حریق ها مناسب بوده و به صورتی عمل می کند که باعث خنک شدن خیلی فوری حریق و خاموش  شدن آتش در کمترین زمان و با کمترین میزان خسارت می باشد.

مکانیزم منحصر به فرد جدید این سیستم با طراحی بسیار هوشمندانه برای اولین بار توسط مهندسین شرکت Mini Max  آلمان در سال ۲۰۱۵ تولید و گسترش یافت. پس از کشور آلمان ایالات متحده آمریکا دومین کشوریست که به این تکنولوژی دست یافته و این سیستم را به عنوان یک سیستم اطفایی بسیار قوی در زمینه ی حریق در صنعت نظامی و دفاعی خود به کار گرفته است.

سیستم هوای فشرده فوم (CAFS ) ایران

در ایران نیز  شرکت اعتماد سازان ایمن صنعت آیندگان ) ESESA ( از سال ۱۳۹۳ با همراهی جمعی از مهندسان نخبه کشوری از دانشگاه های معتبر علمی از جمله دانشگاه صنعتی شریف، فعالیت خود را در زمینه خدمات اطفاء حریق بصورت علمی آغاز نموده و در سال ۱۳۹۶ موفق به ثبت اختراع “سیلندر آتش نشانی با تکنولوژی سیستم هوای فشرده فوم” ( CAFS) شد.

 در حال حاضر این شرکت با تکیه بر تیم تحقیق و توسعه (R&D) خود در حال تولید و خلق محصولات خلاقانه و نوآورانه دیگر در فضایی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع واقع در شهرک صنعتی لبن می باشد.

در خصوص تکنولوژی سیستم هوای فشرده فوم باید گفت امروزه اگر از محبوب ترین مهندسان حریق در کشورهای پیشرو در زمینه حریق، قوی ترین ، موثر ترین و  به روزترین تکنولوژی اطفای حریق را بخواهید بی شک به شما سیستم فوم هوای فشرده یا همان  Compressed Air Foam System  را معرفی میکنند.

شرکت اعتماد سازان ایمن صنعت آیندگان ( ESESA ) با دست یافتن به این تکنولوژی ، با افتخار توانسته است تا کشور عزیزمان ایران را به عنوان سومین کشور تولید کننده این تکنولوژی به جهانیان معرفی نماید.

لازم به ذکر است این سیستم به عنوان اولین سیلندر اختراعی در ایران توسط مهندسین این شرکت ثبت اختراع گردیده است و امتیاز آن به مدت ۲۰ سال در انحصار این شرکت خواهد بود. آini Max فرد این سیستم با طراحی بسیار هوشمندانه برای اولین بار توسط مهندسین شرکت می نی مه روز ترین نی می باشد

این پست چقدر مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط / ۵. تعداد رای: